Fotografiet så på mig

Katja Petrowskaja, Fotografiet så på mig. Essays. Oversat fra tysk af Jacob Jonia. Omslag Håkan Liljemärker. 23. maj 2024. Vejl. pris 349,95 kr.

En ung kvinde med lukkede øjne foran spejlet. Hendes lange, røde hår er lige blevet klippet af efter hendes eget ønske. Hun sidder stadigvæk der og virker spændt. Hun har lukket øjnene for bedre at kunne mærke forandringen. Et, to, tre fotografier, stadig med lukkede øjne, så åbner hun dem. Man holder vejret sammen med hende. Hun ville ikke følge overgangen, selve klipningen. Fotografen står bag hende og ser med kameraet, der dækker hans øjne, han ser ingenting. Er det allerede her, man kommer i tanker om Velázquez og hans spejle, eller er det først senere?

I de seneste syv år har jeg hver tredje uge – i valsetakt og som modvægt til mediernes marchrytme – skrevet en tekst ud fra et billede efter eget valg. Billeder strømmer ind over os alle vegne fra: aviser, bøger, plakatsøjler, udstillinger, fra smartphonen og fra nettet. At skrive om et enkelt foto var mit forsøg på at standse op og dvæle. Jeg ville bremse inflationen af billeder, ikke på verdensplan, men for mit eget vedkommende, som om iagttagelsen var en langsom og lidt gammeldags proces. I den forbindelse handlede det om møder med det visuelle: krigen i Ukraine, kvindekroppens symbolværdi eller en sky på himlen. I tidens løb er de punktvise klummer blevet til en sammenhængende tekst, en dagbog af eftertænksomhed.

Katja Petrowskaja (f. 1970, Kyiv), er tysk-ukrainsk forfatter og har siden 1999 boet i Berlin. Fotografiet så på mig er essays der i 2015-2021 har været bragt i »Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung«. De tager udgangspunkt i fotografier af så forskellige motiver som de spøgelsesagtige blomster i ”Tjernobyl-herbariet”, en ukrainsk minearbejders ansigt eller et syrisk flygtningepar der går i land på Lesbos. Sammen udgør de en koncentreret historie om nutiden der tit peger tilbage i tid.